Tonkurva över 300Hz
För att anpassa Satori till diskantelementen MT20 krävs ett annat filter. Faktum
är dock att elementet nästan är plug'n play i OD11, OA12 och OA14. Om man bara byter ut SC165 mot
Satori utan andra ingrepp får man:
Det är fullt lyssningsbart, man kan genast njuta av ett rent och distorsionsfritt mellanregister, men ojämnheterna i tonkurvan är lite för stora, och man utnyttjar inte elementet till fullo. Tonbyglarna står här i minimiläget. Uppmätt i en OA14 men resultatet i detta register blir detsamma i OD11 och OA12.
För att utnyttja elementet till fullo ska flera saker göras i filtret. Höjningen
kring 800Hz måste dämpas. Delningsfrekvensen ska flyttas upp lite och brantheten
i diskantfiltret ökas - båda sakerna för att helt få bort den besvärande
distorsion som diskantelementen MT20 ger strax under 2-3kHz. Samtidigt vill man
inte höja delningsfrekvensen för mycket, då påverkas högtalarens
spridningskaraktär. Men 2,5-3kHz är bra, och tredje ordningen högpassfilter är
bra. Dessutom ska hela diskantregistret sänkas lite eftersom Satori har något
lägre känslighet än SC165 - och diskantnivån ska vara ställbar plus/minus 1,5dB.
Allt detta ingår i ett filter som ser ut så här:
Det är alltså ett andra ordningens LP-filter med en notch-länk (som dämpar elementets puckel kring 800Hz). HP-delen är tredje ordningen och har dämpmotstånd som kopplas till befintliga tonbyglar. Tonbyglarna påverkar hela diskantregistret med plus/minus 1,5dB.
Komponenternas toleranser är inte alls kritiska, utom på ett ställe: i notch-länken
5,5ohm - 3,7mH - 15uF måste spole och kondensator ligga inom 5%. Motståndet är inte så
noga. Allra bäst är om man kan hitta en spole 3,7mH med så tunn tråd att den i sig själv
ger ca 5,5ohm. Då reduceras den fysiska storleken (och priset) på denna länk avsevärt. En
sådan, särskilt framtagen, finns hos HifiKit, klicka
här.
Dess motstånd är lite lägre än 5,5ohm, men det gör obetydlig skillnad.
Den elektriska utgången från filtret blir då:
Dippen kring 800Hz är precis vad som behövs för att motverka elementets höjning
där. Delningsfrekvensen akustiskt är 2,7kHz. Det kan också vara intressant att se hur mycket brantare och högre filtreringen av diskantelementen är jämfört med originalfiltret:
Blå kurva är originalfiltret, röd är Satorifiltret (densamma som den blå i föregående bild). Punkten -6dB är flyttad från 2kHz till 2,7kHz och brantheten ökad från 12dB till 18dB per oktav. Uttryckt i siffror är dämpningen av diskantelementet jämfört med originalfiltrets dämpning ca -3dB vid 3kHz, -8dB vid 2kHz och -15dB vid 1kHz. Tillskottet av distorsion från MT20 i det registret reduceras alltså motsvarande.
Den akustiska konsekvensen, mätt i en OA14 med brus och rörlig mikrofon, blir:
Notera att under 300-400Hz är denna sorts mätning
alltmer rumsberoende och ska inte dras för stora slutsatser av (läs den separata artikeln om högtalarmätningar!). Men över 500Hz är den pålitlig och som synes mycket jämn och välbalanserad.
Man kan utan vidare säga att detta är en tonkurva helt i Carlssonstil, både 70- och 80-tal - men ännu
jämnare! Den bibehåller också riktningsegenskaperna, som ju är viktiga i en
ortoakustisk högtalare. Upp till 3kHz har Satori en bred spridning. Längre upp i
frekvens smalnar den snabbt, vilket är ett skäl att inte dela allt för högt.
En komplett konstruktion av låda, element och filter får en egenskap till som
måste kontrolleras, nämligen impedans och fasförskjutning mellan spänning och
ström på filtrets ingång. Det är inte ett kvalitetsmått, men måste ligga
någorlunda över en undre gräns för kombination av impedans och fasförskjutning
vid alla frekvenser. En kombination av låg impedans och stor fasförskjutning kan
bli ett problem för vissa förstärkare, främst rörförstärkare. Den mätningen
visar följande:
Lägsta impedans blir ca 6ohm, vid 600Hz. Där är fasförskjutningen noll. Inga andra
ställen har heller kombinationer som blir riskabla. En typisk och snäll 8-ohms
högtalare.
.
|