OD-11 Cloud har alltså en inbyggd klass D-förstärkare, eller rättare sagt två. Enligt broschyren 100W. Den är en standardprodukt, en Anaview AMS0100 på 2x50W i 4ohm. Det är nu inte som att driva med en extern 100W förstärkare utan som att driva med en extern 40W förstärkare (baselementet är 5,3ohm
och det är i basregistret man behöver stort spänningssving). Det räcker dock gott. Broschyren säger att förstärkaren listigt är monterad på basreflexröret för att därmed kylas av luftströmmen där. Det är förstås trams, där finns ingen luftström och den är dessutom inte monterad direkt mot röret. D-förstärkare genererar väldigt lite värme så det är ändå inget problem.
Det är alltså en separat förstärkare för varje element och de matas från det andra kretskortet som har elektroniken för wifi-anslutningar m.m., samt en DSP som motsvarar delningsfiltret i en passiv högtalare. Då undrar man nyfiket hur filtreringen ser ut. I en DSP kan man trimma frekvenskurvorna som man vill, vi förväntar oss en perfekt anpassning till elementen så att akustiska tonkurvan ut blir ännu bättre balanserad och ännu jämnare än vad Carlsson kunde åstadkomma på 1970-talet - vilket ju var ganska bra. Detta är SSC:s viktigaste bidrag till produkten.
Här har utvecklaren lekt fritt med
den digitala equalizern. Två omedelbart synliga inslag är intressanta. Den väldigt kraftiga och smala höjningen vid 30Hz sätter nytt ljus på avstämningen som beskrevs ovan. Avstämningen är föredömlig, inget besvärande muller vid resonansfrekvensen - och nu detta: en kraftig höjning strax under resonansfrekvensen! Förklaringen tror jag är kommersiell. En liten högtalare som mullrar får kunden att tappa hakan och ta fram plånboken. Det är helt enkelt ett välkänt marknadsföringstrick i den mindre seriösa skolan. Gamla OD11 hade ingenting sådant och man kan verkligen tycka att SSC borde hålla sig för goda. Åtgärden är direkt destruktiv, entonigt muller är inte ortoakustik.
Det andra är den lilla dippen vid 9,5kHz. Den är avsedd att motverka diskantelementets ganska fula resonans just där och gör det bra. Lyssningsmässigt är åtgärden ganska obetydlig, men rätt tänkt.
Mycket värre är det med balansen mellan elementen. Den resulterande tonkurvan, mätt med samma LTAS-teknik som alla andra tonkurvemätningar på denna sajt ser ut så här:
Man känner igen B65-elementens höjning kring 1kHz och T22:ans ojämnheter i högsta oktaven. Tonkurvan är under all kritik och definitivt inte ortoakustisk. Jämför gärna med andra modeller från Carlssons hand. Redan 70-talarna är bättre och 80-talarna ännu bättre. Notera framför allt hur hela oktaven 500-1000Hz ligger 10dB högre än oktaven 5-10Khz! En sådan tonkurva brukar av lyssnare beskrivas som "burkig", typiskt så som en mycket liten högtalare låter. Eller "rå" med ett påträngande och kanske lite orent röstregister. Carlsson på sin tid filade oförtröttligt med ojämnheter i elementen, och han fick till en tämligen optimal balans i alla 1970-talarna inklusive OD11. Notera att de alla hade en tonbygel för justering av diskantnivån plus/minus 1,5dB. Här pratar vi obalans på 10dB! Dessutom ojämnheter som också är större än på 70-talet.
I broschyren finns faktiskt en uppmätt tonkurva - som helt saknar skala på y-axeln! Den betyder alltså ingenting, och dessutom visar den inga som helst egenskaper som man kan känna igen från de aktuella elementen. Ärlig marknadsföring är inte SSC:s starka sida.
Bedömningar
Balansen bas- kontra mellanregister är svår att mäta objektivt. Mitt lyssningsintryck är dock att basen också är svagare än mellanregistret - eller kort sagt att mellanregistret är för framträdande. Första intryck vid jämförelse med 70-talsmodeller är just den "burkiga" och lite tröttsamma klangen. Musik som alls har någon energi neråt 30Hz ger dessutom ett odefinierat svagt muller.
OD-11 Cloud är alltså en högtalare med väldigt ojämn kvalitet på de ingående delarna. Det mekaniska utförandet håller mycket hög (och dyr) klass. Elektroniken är proffsig och snyggt integrerad, den trådlösa uppkopplingen fungerar smidigt och enkelt, åtminstone från min Iphone och Ipad. Men de allra sista och viktigaste egenskaperna - låg distorsion och välbalanserad och jämn tonkurva - brister rejält. OD-11 Cloud är faktiskt mätmässigt och lyssningsmässigt överlag sämre än gamla OD11 från 1974. Det är otroligt.
Slutligen kan man för denna modell, liksom för de tidigare OA-5 MMX och OA-58 från SSC undra om det som beskrivs här verkligen är detsamma som beskrivs i SSC:s marknadsföring. Nästan ingenting går att få ihop. Det undrar jag också.
Kommentera
gärna denna artikel!
|