Kondiskanter genom tiderna
På 60- och 70-talen användes i åtskilliga modeller av Carlsson-högtalare en kondiskant
från Peerless som heter MT20. Den var billig och för sin tid ganska bra och passade
spridningsmässigt bra i Carlssonkonstruktionerna. Den låter dock inte helt rent,
distorsion vid tonsvep är fullt hörbar.
I de lite dyrare 70-talsmodellerna OA116 och OA2212 användes en lite bättre modell,
Peerless MT24. De två modellerna ser ganska lika ut och förekommer dessutom i lite
olika varianter. Enda sättet att säkert se skillnad är att mäta storleken på metallramen.
MT20 är 51x51mm, MT24 är 55x55mm. Båda modellerna kan vara försedda med en plastram
med tyg, den ska inte räknas in. MT24 låter påtagligt bättre.
Dessutom användes MT20 i modeller med få element - OD11 har en enda MT20, OA12 har
två och OA14 har fyra. Framförallt i de mindre modellerna har därför ofta diskanten
överbelastats och mer eller mindre skadats. MT24 belastades inte alls så hårt eftersom
där satt sex eller tolv stycken! De flesta MT24 är därför i gott skick medan kanske
hälften av alla MT20 är ganska dåliga. Det betyder i praktiken att i så gott som
alla 70-talsmodeller är ungefär en diskant i varje låda defekt - en av en i OD11,
en av två i OA12 osv. till en av tolv i OA2212!
Att byta MT20 mot MT24 - om man kommer över sådana - är alltså en bra idé, särskilt
om man också gör en filtermodifiering. Se separat artikel om den saken under menyn
Modellerna->OA14->Byt MT20 mot MT24.
I flera sammanhang har det rekommenderats att förbättra ljudet från framförallt
gamla MT20 genom att "coata" - smörja på någon tätande massa - på kantupphängningen,
eller rent av över hela konen. Se separat artikel om den saken också.
Under 90-talet och senare fanns till och från ett Peerlesselement som hette CT62
och som användes mycket som ersättare till både MT20 och MT24. Efteråt har det tvistats
om huruvida SSC faktiskt rekommenderade CT62, men åtminstone några i den kretsen
har livligt rekommenderat den. Det finns också en tryckt anvisning från SSC om hur
man byter till CT62. Elementet är, som mätningarna här nedan visar, obetydligt bättre
än MT24 och passar dessutom sämre tonkurvemässigt.
Numera finns elementet T22 (hos www.hifikit.se), utvecklat av Ingvar Öhman på SSC:s
uppdrag, och det är riktigt bra. Notera dock att även det kräver byte av filter.
Se separat artikel även om den saken.
Lite mätningar på MT20/MT24/CT62 och T22 i tur och ordning. Mätningarna är gjorda
under identiska omständigheter och därför jämförbara. Övre kurvan är frekvensgång
utjämnad över ca 0-30 grader off axis på 10-20cm avstånd. Undre kurvorna är distorsion,
den röda är andraton och den blå är tredjeton. Det är den blå kurvan som är intressantast.
Nivå under 0,1% är bra, 0,1% till 1% är hörbar men någorlunda acceptabel. Över 1%
låter direkt illa och får helt enkelt inte förekomma om det ska låta hifi.
Ungefär så ser de flesta MT20 ut, de medelgoda. Man hör alltså lätt den obehagliga
tredjetonen i hela spektrat, och ner mot 2kHz (delningen) är den direkt störande.
Ofta är också fjärde och femte överton (ej med i bilden) också på en oacceptabel
nivå.
Betydligt bättre. Både andra- och tredjeton har en acceptabel nivå ner till delningsfrekvensen
och en bit därunder. Om de filtreras brant så som fallet är i OA116 är detta även
med moderna mått mätt en medelgod diskant.
|