I den stora diskussionen om hur högtalare låter, eller bör låta, kan man urskilja
tre nivåer: 1. Lyssnares intryck 2. Akustiska mätningar 3. Högtalarens konstruktion.
Högtalarens konstruktion (3) avgör vad den mätbart levererar (2) och det ger lyssnaren ett intryck (1).
Lyssningsintrycken består ofta av beskrivningar med ett liknelsespråk.
Ljudet är beslöjat eller analytiskt eller högupplöst
eller transparent eller musikaliskt eller dynamiskt eller artikulerat.
I fackpressen beskrivs inte bara högtalare utan
alla slags ljudapparater med sådana begrepp. Men om man låter en grupp människor
lyssna blint på högtalare märker man oftast att summan av de olika intrycken blir
nära noll. Den ene tycker si och den andre tycker så. Man hör skillnader men har
svårt att definiera dem och ofta också svårt att värdera dem. Att förstå något om
ljudåtergivning genom att ta del av andras lyssningsintryck leder nästan ingenstans. Dessa metaforer
går knappast alls att översätta till något konkret. Ens egna lyssningintryck är förstås också bedrägliga och kan variera från tillfälle
till tillfälle.
Den andra nivån, mätbara egenskaper i det ljud högtalaren ger ifrån
sig, är betydligt hanterligare. Då kan man dessutom ha en fast referens: verkligheten.
Det har man om man är intresserad av HiFi. Om det är en liveinspelning man lyssnar på ska högtalaren återge det inspelade ljudet utan att lägga till eller förvanska. Om det är en studioinspelning med diverse syntetiskt skapad musik (det vanligaste) ska högtalaren låta så likt de studiomonitorer som användes för mixning och mastring som möjligt. De är sannolikt mycket neutrala och av hög kvalitet.
Om man har HiFi som hobby så är mätningar på det ljud högtalaren ger ifrån sig
högst intressanta, dessutom numera oerhört mycket enklare, billigare och lättare
att tyda än för bara några år sedan. Högtalare utan påtagliga mätbara fel låter
oftast bra. Högtalare som låter illa har alltid påtagliga mätbara fel. När man börjar
kombinera mätningar med egna lyssningintryck blir hifi-hobbyn en helt ny sak, och
musikupplevelsen - som man får anta att hela intresset går ut på - får nya dimensioner.
Två egenskaper i det återgivna ljudet är helt dominerande, nästan tillräckliga, för att bedöma
ljudkvaliteten: tonkurva och distorsion. Det är om dessa
två saker denna artikel ska handla.
Den tredje nivån, konstruktionsdetaljer i högtalaren, kan vara
intressant för den som ska bygga eller modda högtalare, knappast annars.
Saker som materialval i konen, kortslutningsringar här eller där, eller huruvida
betong eller bambu är det rätta materialet i lådan är saker som jag nästan helt struntar i här.
Att översätta från sådana konstruktionsdetaljer till akustiska egenskaper och därifrån till lyssningsintryck
på fri hand, utan att mäta akustiskt blir för amatören ytterst vanskligt. Det brukar
dock inte hindra de mest okunniga försäljare att skrävla vitt och brett om fördelarna
med den ena eller andra detaljen i hans egna produkter, som om det självklart skulle påverka ljudet på något visst sätt. Det blir ofta direkt komiskt.
Marknadsföring av högtalare är så gott som alltid inriktad på den första och den
tredje nivån. Svamlande beskrivningar av lyssningsintryck som sägs bero på en eller annan raffinerad konstruktionsdetalj. Självklart, eftersom den andra nivån (akustiska mätningar) visar den pinsamma sanningen,
att de flesta högtalare är ganska dåliga.
Eftersom de allra senaste årens prisutveckling på mätutrustning, och tillgången på billiga eller gratis program för akustiska mätningar, har skapat helt nya
möjligheter för kreti och pleti att göra mycket relevanta och tillförlitliga
mätningar på högtalare, vore det kul om det kunde spridas till att bli en
folkrörelse i hifi-kretsar. Jag bidrar gärna. Det finns mycket humbug att avslöja och många
pratmakare att konfrontera. Särskilt försäljare, och skribenter i
hifi-tidskrifter.
Ljudliga egenskaper
Det är intressant att läsa högtalartester från nu och då, från när och fjärran.
Oftast resonerar testaren inte alls om varför man redovisar det man gör, och varför
man inte gör annat. Ett litet exempel är en jämförande test i Ljudtekniska
Sällskapets tidskrift för några år sedan, där Carlsson OA50 jämförs med Larsen 4. Testet renderade hundratals
inlägg på vissa forum, men få av dem gällde testets omfattning eller resultat, och
testarna själva redovisar inga synpunkter på vilka mätningar som är viktiga eller
oviktiga i en bedömning av högtalare. De mätte exempelvis inte distorsion eller
högtalarnas avstämning överhuvudtaget!
En högst välrenommerad testare internationellt är John
Atkinson på amerikanska Stereophile. Han har i en omfattande artikelserie för några
år sedan redovisat alla sina bevekelsegrunder och sin testmetodik. Atkinson kan
sitt ämne, den saken är klar, men han går helt opåverkad av teknikutvecklingen
de senaste trettio åren eller så, och det ger ibland mycket tydliga och
katastrofala felresultat. Den utrustning han använder är en mjukvara MLSSA, som
är ett DOS-program från 80-talet och ett ISA instickskort för ång-PC! Det är en
primitiv föregångare till moderna metoder, alldeles för krånglig och svårbedömd.
I ett nummer av Stereophile testar han en högtalare för $39 (Dayton Audio B652) och den visar med hans mätmetoder ganska goda värden, ungefär som $10000-högtalarna brukar ha, varför han kommer fram till att den är häpnadsväckande bra. Jag ska här visa att högtalaren ifråga med modernare metoder kan visas vara värd ungefär de hundralappar den kostar och inte mer. Han missar helt enkelt ofta det viktiga genom att använda så ålderdomliga mätmetoder och genom att blanda stort och smått utan att väga det viktiga tyngst. Artikelserien är ändå klart läsvärd. Den kan laddas ner via en länk i slutet av denna text.
Andra profiler på området är förstås Stig Carlsson, och ett par internationellt
betydligt mera kända och samtida, Edgar Villchur (AR) och Roy Allison (AR och senare
Allison). Carlsson ägnade oerhörd möda åt att mäta högtalares tonkurva i normala
rum, Villchur och Allison mätte mest i ekofri miljö, men intresserade sig å
andra sidan lite mer
för distorsion än vad Carlsson gjorde. Där ligger den stora skillnaden mellan
högtalartestare - i vad mån de bedömer tonkurva eller distorsion som viktigast.
Min blygsamma uppfattning är att bra egenskaper i
både tonkurva och distorsion
är nödvändiga och nästan tillräckliga, men i det har jag ofta fått kraftigt mothåll.
Fast jag är i gott sällskap, tycker jag. Villchur och Allison predikade alltid just
detta. Carlsson ägnade absolut mest intresse åt tonkurvor, särskilt tonkurvor i
olika riktningar, men hade uppenbart distorsion som god tvåa. Ljudtekniska Sällskapets
testare i ovannämnda test däremot, nämner inte ens ordet distorsion. Atkinson redovisar
i sin artikelserie sin åsikt att distorsion har litet samband med lyssningsintryck,
människor tycks inte vara särskilt känsliga för distorsion, menar han. Det finns
rent av människor som köper dyra rörförstärkare för att få en lagom dos
distorsion! Testarna i tidningar såsom Hifi&Musik och liknande har ingen som helst pejl på dessa saker, de klampar på i djupaste amatörnivå.
Dags att försöka gå till botten med var och en av dessa
två egenskaper i sänder, men
tyvärr måste ett par andra dimensioner i mätning av ljud betas av först, för att
förkastas såsom överdrivna: dels mätningar i tidsdomänen - kort sagt oscilloscop-bilder,
dels impedans- och faskurvorna.
Tid
och fas
|
Ungefär vad man behöver för att mäta högtalare, plus en dator med diverse
billig eller gratis mjukvara. Förstärkaren bör först och främst vara driftsäker,
dvs klara exempelvis kortslutning. Det händer oundvikligen då och då... I övrigt
ska den förstås uppföra sig väl, och den ska ha spikrak tonkurva från enstaka
Hz. Det har inte alla förstärkare, många har en basavskärning under exempelvis
20Hz.
Valet av ljudkort är lite kritiskt. Det ska också ha rak tonkurva ner till
ett par Hz, och inga konstiga fördröjningar eller interna kopplingar för
monitoring. Detta Focusrite 2i2 är ändamålsenligt och bra. Ett USB-oscilloscop
är ett trevligt tillbehör men inte nödvändigt. En voltmeter för att mäta
absolutvärden behövs också. Helst ett Brüel&Kjaer för den vackra gröna färgens
skull.
Mätmikrofonen här är en Behringer, billig men fullt tillräcklig. Tack vare generösa donationer (som jag lovat köpa mätutrustning för) har jag numera istället en Earthworks M23. En mycket pålitlig sak.
Foto Lars-Göran Hedström
Carlssons utrustning som den såg ut när han lämnade den efter sig 1997. Enbart analog och huvudsakligen av sjuttiotalsmodell.
Redan då fanns digital utrustning från Brüel&Kjaer, det fanns PC med dedicerade expansionskort och mjukvara men Carlsson hade inget sådant, inte någon PC, inte ens en mobiltelefon. Numera kan man göra mer med en laptop och billig eller gratis mjukvara!
Vad som däremot inte är annorlunda nu mot då är behovet av att förstå vad man mäter!
|
En av de absolut mest sakkunniga nu verksamma i landet på elektroakustikområdet är Svante Granqvist vid KTH. Han påpekar ständigt att all erfarenhet tyder på att mänsklig hörsel fungerar
mycket mer som en spektrumanalysator (tonkurvor, frekvensdomänen, frekvens på x-axeln) än som ett oscilloscop
(tidsdomänen, tid på x-axeln). Diverse begrepp ur lyssningsintryckens vokabulär antyder tvärtom att det
skulle vara korta förlopp som ska återges korrekt i tid för att låta bra. Det talas
om "snabb" eller "rapp" bas etc. Den amatörmässiga tanken är
då att ett kort ljud med många samtidiga frekvenser, exempelvis ett anslag på en sträng eller ett slaginstrument, måste nå lyssnaren i rätt ordning och god samtidighet. Det förutsätter att alla frekvenser levereras av högtalaren "i fas", med samma
tidsfördröjning. Huruvida det blir så kan man ju se med ett oscilloscop och korta
impulser, antingen en spik av spänning eller ett plötsligt språng av spänning.
Det är dock ganska lätt att testa sig själv och andra genom att bygga ett s.k. allpassfilter där tonkurvan hålls jämn men fasförhållandet mellan olika frekvensområden kan förskjutas
(googla och man hittar anvisningar!). Om man sedan lyssnar genom ett sådant filter
och förskjuter fas hit och dit hör man faktiskt ingen skillnad. Transienter låter likadant upp till ca 7ms skillnad mellan de ingående frekvenserna. Se på graferna här intill och notera att även ett trevägsssytem med stor fasskillnad ligger kring 4ms fördröjning.
Behovet av den sortens fasriktighet i högtalare är alltså starkt överdriven. Atkinson visar alltid sådana mätningar men brukar tillägga att de inte ska tolkas som kvalitetsmått.
Hur många högtalartillverkare finns det inte som skryter med sin fasriktighet (time
coherence) - var vänliga påvisa fördelen med det!
Observera nu att ovanstående gällde påståendet att alla frekvenser skulle behöva nå lyssnaren samtidigt, basen måste komma fram exakt samtidigt som diskanten etc. Det var alltså inte något större problem. Men det finns ett annat problem: om man tänker sig att två element levererar samma ljud, men det ena med en liten försening. Då händer andra saker.
Delningsfilter gör ju att ett element får en allt svagare signal ju högre frekvens, och ett annat element tvårtom. Inom ett område överlappar de då, båda ger ifrån sig samma ljud. Kretsar med kondensatorer och spolar såsom i ett delningsfilter ger oundvikligen en fasförskjutning (fördröjning) mellan spänning och ström, den blir typiskt olika för de två inblandade elementen där de överlappar. Därmed kommer de alltså att mer eller mindre motverka varandra vid just de frekvenserna - när det ena elementets kon är på väg framåt är det andra på väg bakåt, tonkurvan gör några hopp. Det är ett verkligt och knepigt konstruktionsproblem. Tonkurvan ska inte göra några hopp. Gör den inte några hopp finns inte det problemet. Mer om tonkurvor strax.
Impedans och fas
Impedanskurva och faskurva presenteras ibland i högtalarmätningar. Nu ska man
först förstå att begreppet fas ofta dyker upp på ett förbryllande sätt - utan
att det tydligt sägs vilka två storheters fasskillnad man talar om! Nyss
handlade det om fasskillnad mellan frekvenser, att alla toner når lyssnaren i
tid så som de föreligger i inspelningen. Då nämnde jag att det inte ska
förväxlas med fasskillnad mellan högtalarelement, vilket ju påverkar tonkurvan
genom att elementen vid samma frekvens samverkar eller motverkar varandra. Men
nu gäller det en tredje variant: fasskillnad mellan spänning och ström på
högtalarens ingångsterminaler. Kan lätt mätas med ett seriemotstånd och tonsvep
samt mjukvara, eller beskådas i ett tvåkanalsoscilloscop.
Impedanskurvan är inte något kvalitetsmått i sig, det är det första och viktiga
att slå fast. Men om impedansen skulle vara väldigt låg vid vissa frekvenser, och
fasskillnaden mellan spänning och ström samtidigt skulle vara stor så blir den resulterande
lasten för förstärkaren kanske orimlig och förstärkaren klipper. Det är hypotesen
som gör att man mäter och analyserar impedans- och faskurvorna. Nu råkar det vara
så i naturlagarna att i de punkter på frekvensskalan där resonanser ger lägsta impedans,
finns en nollgenomgång i faskurvan. Problemet uppstår alltså normalt inte.
Ändå kan det för den stackare som köpt en dyr rörförstärkare vara intressant konsumentinformation,
eftersom sådana är särskilt dåliga på att klara låga impedanser. För oss andra är
den ointressant. (Anm: för att analysera det allra lägsta registret i basreflexlådor
är impedanskurvan dock högintressant just där.)
Tonkurvor
|
Ett par mätningar av fasrespons från tidningen Stereophile. Högtalarna har påförts
ett språng, som att koppla på en likspänning med en strömbrytare. Den översta grafen
visar vad man kan vänta, ett språng som sakta faller tillbaka. Ser ut att vara ett
bra resultat. Den undre visar att olika element har reagerat olika och skapat något
som ser ut som en ringning, De olika frekvenskomponenterna i spänningssprånget kommer ut
förskjutna i tid. Ser ut som ett dåligt resultat. Då kan det vara en överraskning
att få veta att den övre är Dayton Audio B652 för $39, den undre är TAD CR1, en
högtalare för $40 000. Fasrespons har alltså inget samband med varken pris eller
kvalitet eller välljud. Det är en fysikalisk konsekvens av elementbestyckning, -placering
och delningsfilter. I själva verket en detalj i högtalarkonstruktionen och ganska
ointressant för konsumenten.
Impedans- och faskurvan för KEF LS50, från Stereophile. Notera att där impedansen
är lägst, neråt 4 ohm på ett par ställen, är fasförskjutningen mellan spänning och
ström som minst. Så ser det normalt ut, och därmed finns inget problem. Här finns
inget särskilt som har med ljudkvalitet att göra alls.
|
Nu äntligen till det
riktigt viktiga. Jämn tonkurva är absolut nödvändigt. I tonkurvan sitter flera
av de egenskaper som ofta beskrivs som om de vore egna, fristående egenskaper.
Exempelvis ljudbilden eller transientförmågan. Som så mycket
annat kan saken problematiseras en hel del. Största problemet är att högtalaren
placeras i ett bostadsrum som reflekterar ljudet från tak och väggar och möbler.
Det som slutligen når lyssnaren blir alltså resultatet av högtalarens tonkurvor
i olika riktningar kombinerat med de reflekterande ytorna. Mycket komplext.
Dessutom får man vid frekvenser där våglängden börjar närma sig rummets mått mer
och mer stående vågor, och vid riktigt låga frekvenser får man reflexer från alla
ytor som är så nära varandra i fas att alla reflexer förstärker vågen, en "tryckkokareffekt".
Alla dessa rumseffekter börjar i grova drag under 300Hz
(1m våglängd). Det blir alltså två slags problem, att mäta över respektive under
300Hz.
Det riktigt ålderdomliga och numera amatörmässiga sättet att mäta tonkurva, som
ger ett svårtolkat och osäkert resultat är att ställa upp en mikrofon framför högtalaren,
i ett bostadsrum, och köra ett tonsvep. Sådant ser man ändå ganska ofta på olika
forum, med en bekymrad fråga: "hur ska man tolka detta". Frågan är högst
berättigad. Hör och häpna, så mätte Ljudtekniska Sällskapet i den tidigare nämnda
högtalartesten. Det går dock, förstås, om man gör så, att med diverse tricks och
stor erfarenhet i att läsa kurvorna dra någorlunda slutsatser. Man kan mäta på olika
avstånd och i olika vinklar och lägga kurvorna på varandra för att eliminera dimridåerna.
Men varför mäta med dimridåer överhuvudtaget?
Dimridåerna i en sådan mätning består i att alla reflexer blandas med direktljudet
i just den punkt i rummet där mikrofonen befinner sig så att vissa frekvenser förstärks
och andra nästan släcks ut. Om man flyttar mikrofonen en bit och kör igen får man
en helt annan, lika vansinnig kurva. Metoden är ganska kass.
Den gammaldags lösningen på problemet är att mäta ekofritt. I ekofritt rum, eller
utomhus. Utomhus kan man placera högtalaren fritt i ett träd eller på ett spetsigt
tak (sådant förekommer), eller liggande på marken riktad uppåt, kanske nergrävd
så att baffeln kommer i nivå med marken (så gjorde AR). Man kan hjälpligt också
ställa högtalaren på marken och lägga mikrofonen på marken en bit ifrån. Det man
får då är sanningen om hur högtalaren låter - när den spelas i ett träd eller i
en öken!
En något mindre spektakulär lösning är att använda den tidigare nämnda 70-80-talsuppfinningen
att mäta med ett mycket kort ljud. Ett tonsvep eller impuls av brus eller vad som
helst med ett känt spektrum, så kort att mätmikrofonen nås av hela ljudimpulsen
innan några reflexer från väggarna når fram. Därmed simulerar man ekofri mätning
i ett vanligt rum. Tyvärr medför det förstås diverse nackdelar. För det första var
vi kanske inte intresserade av hur högtalaren skulle låta upphissad i ett träd,
för det andra måste rummet ändå vara så stort att reflexerna kan sållas bort av
mätprogrammet, för det tredje kan impulsen inte vara för kraftig, då går elementet
sönder. Man får alltså bara resultat motsvarande en mycket låg volym vid spelande
av musik.
Om högtalaren har ambitionen att vara vad Stig Carlsson kallade ortoakustisk ska
den dels stråla direktljud med jämn tonkurva till lyssnaren, dels stråla ljud mot
reflekterande ytor i ett normalt, möblerat rum så att summan av direktljud och reflexer blir en jämn tonkurva
i en stor del av rummet. Han ägnade merparten av sitt liv åt detta speciella problem.
Om högtalaren
är avsedd att fungera bäst på ett kort avstånd till lyssnaren, så att reflexerna
får minimal roll, och med lyssnaren i högtalarens nollriktning och lika avstånd
till de två högtalarna ("sweetspot") blir det en lite
annan sak. Då blir mätning på ekofritt sätt lite mer relevant. Atkinson gör exempelvis
så att han mäter simulerat ekofritt (impuls) med mikrofonen i ett antal olika vinklar
och presenterar ett antal kurvor. Den stackars läsaren ska sedan av detta analysera
vad slags högtalare det är och hur den fungerar i olika miljöer. Exemplet Dayton
Audio B652 visar hur fel tolkningen kan bli, även för Atkinson själv.
Läs hela testet här.
Tonkurva över 300Hz
Så vad gör man? Man mäter med rörlig mikrofon kring
lyssningsplatsen och blandar samman värden tagna över tid till medelvärden för varje frekvens.
Stig Carlsson insåg detta men på den tiden var det inte lätt gjort. Det är det nu.
Det finns åtskilliga program som kan visa frekvensspektrum och jämna ut det över
tid. Man kör alltså ut vitt brus (alla frekvenser lika starka) på lagom volym och
vevar långsamt runt i luften med mikrofonen. För att få en bra utjämning måste programmet
beräkna medelvärdena lagom ofta och med passande algoritm (över lång eller kort
tid, vägt eller ovägt, etc). Personligen tycker jag RTsect från Tolvan Data är enklast
att använda. På en halv eller en minut får man en stabil kurva. Den visar då vad
lyssnaren verkligen nås av, både direkt och reflekterat ljud. Carlsson skulle ha
varit oerhört entusiastisk. Carlssonhögtalare visar överlag bra resultat mätta
med den metoden, många andra - även dyra - visar pinsamt dåliga.
Problem och begränsningar finns förstås. Om man vevar runt i rummet med en radie
på ett par meter får man hygglig pålitlighet ner till 200-300Hz, men inte lägre.
Vid lägre frekvenser börjar stående vågor i rummet synas, också beroende av högtalarens
placering. Men över 400Hz blir kurvan mycket realistiskt och pålitlig. Man kan också
mäta enstaka element i närfält på samma sätt, veva runt lite bara några centimeter
från membranet. Till och med hörlurar kan mätas med god relevans.
Ortoakustiska högtalare ska då helt enkelt ge en spikrak kurva. Monitorer och liknande
avsedda för nära lyssning on axis ska ge en kurva som faller av mot högre frekvenser
eftersom man inte befinner sig enbart i sweetspot med mikrofonen. Om man vill att
en sådan högtalare (de flesta nu för tiden) ska ge en balanserad tonkurva på större
avstånd i lite andra vinklar kan oftast förstärkarens tonkontroller kompensera bra.
Stora böljor i tonkurvan ger högtalaren en påtaglig klang - kan beskrivas som
ljus, mörk, nasal, varm, etc - och kan ibland kompenseras med tonkontroller.
Men stora svängningar inom små frekvensband kan inte kompenseras. Man blir förvånad när man ser hur många dyra och välrenommerade högtalare som har
en dålig tonkurva. Med lite vana lär man sig att höra just denna egenskap, hoppig
tonkurva. Egendomligt är också att utvecklingen över tid inte går mot bättre tonkurvor.
Se AR 3a Improved här, mycket fin från 70-talet, och jämför med OA5MMX från Ino
Audio 2010, typexempel på dålig och illaljudande tonkurva.
Tonkurva under 300Hz
Registret under 300Hz är alltså ett problem helt för sig själv. Enda vettiga sättet
att mäta är att göra det ekofritt. Då måste man ha ett mycket stort rum och köra
något program som mäter med impuls, eller mäta utomhus med många tiotals meter till
närmsta yta, eller utomhus liggande på marken eller möjligen stående mot en vägg
(utan andra väggar i närheten). Därefter måste man uppskatta skillnaden i rumseffekt
mellan mätmiljön och placeringen i ett rum, beroende på om högtalaren hänger på
vägg, står på golv, står fritt i rummet etc. Det går, absoluta nivån är svåruppskattad
men man kan åtminstone se om man har en jämn avrullning neråt eller om man har resonanser.
Andra sätt att mäta finns också, man kan exempelvis mäta baselementet nära för sig,
och basreflexröret (i en sådan låda) för sig och väga samman kurvorna. Svårt och
osäkert. Så gör Atkinson. Man kan också mäta med mikrofonen inuti lådan. Också svårt
och osäkert.
Det bästa sättet att se det lägsta registret är faktiskt inte att mäta utan att
simulera i ett simuleringsprogram som utgår från elementets så kallade T/S-parametrar
och lådans alla mått och dämpning. Hur man mäter T/S finns en separat
sida om här.
Hur man simulerar och hur man tolkar resultaten
är ett ännu större ämne i en
separat artikel här
!
Metodiken i korthet är att först utgå från T/S och lådans fysiska mått, för att
därefter jämföra den beräknade impedanskurvan med uppmätt impedanskurva. För en
basreflexlåda ska de överensstämma i tre punkter: de två maxpunkterna och
minvärdet vid basreflexens resonans. Det gör man genom att justera uppgifterna
om lådan tills kurvorna överensstämmer. Då har man en mycket realistisk
simulering.
Åtskilligt annat som ofta framförs som självständiga, oberoende egenskaper hos en
högtalare är i själva verket delar av tonkurveproblemet. Den som ids läsa den särskilda
artikeln om simulering av låga frekvenser fick bland annat veta att det som lyssnaren
upplever som "snabb" bas i själva verket är en konsekvens av tonkurvans
utseende.
Resonanser
Bland övriga egenskaper som skulle kunna påverka tonkurvan är resonanser i lådans väggar.
Atkinson, och andra, mäter det med hjälp av accelerometer. Ändamålet
är oklart (vilket faktiskt Atkinson påpekar ibland). Om man inte har avvikelser i tonkurvan
som tyder på resonanser så finns inget problem att analysera. Resonanser i lådan
som inte är så starka att de syns i tonkurvan är med största sannolikhet inget problem.
Om detta finns dock andra uppfattningar, men att hävda att det skulle vara en stor
sak är nog omöjligt. Det hindrar inte high-end tillverkare från att påstå att högtalarlådor
måste byggas i betong, eller att de ska byggas i plywood i särskilda träslag som
ger en naturlig klang. Vilket nonsens! MDF eller liknande, samt lite stag eller
mellanväggar inuti, så är den saken ur världen. Men nu halkade vi ner på den tredje,
ganska ointressanta analysnivån...
Ett annat mätförfarande är att se resonanser i ett så kallat vattenfallsdiagram. Då har man frekvens på x-axeln, amplitud på y-axeln (som en vanlig tonkurva) plus tid på z-axeln. Man lägger ut brus eller en puls och mäter ljudet efter
att påförd signal är slut. Där syns alltså vilka frekvenser som klingar av sakta
och beror av resonanser.
Ett tredje mätförfarande för att se resonanser är i impedanskurvan. Det man ska
titta efter nu är små hopp i kurvan. De återspeglar mekaniska eller akustiska
resonanser i elementet eller i systemet. Oftast har de ingen hörbar påverkan,
men om man på samma ställen har synliga hopp också i tonkurvan så är man orsaken
på spåret. Då är vi å andra sidan återigen nere på tredje analysnivån, den om
högtalarkonstruktionen, och den kan man ju strunta i om man är ren konsument.
Distorsion
|
Villchur och Allison på AR kunde sina saker redan på 70-talet. AR-3a Improved har
en tonkurva som med lite justering på förstärkarens diskantkontroll blir avsevärt
bättre än det mesta som nu tillverkas. Huruvida den svaga diskanten är avsiktlig
eller kanske en åldersförändring vet jag inte.
KEF LS50 är en utpräglad närfältsmonitor av hög klass. Mätt i bostadsrum på några
meters avstånd ska den ge just en sådan tonkurva, eftersom den är avsedd för närfältslyssning. En liten höjning på förstärkarens
diskantkontroll och man har en mycket välbalanserad kurva för hemmalyssning.
Bara som en referens, extrahögtalaren för Tivoli Audio radioapparat. Brukar prisas
för sitt trevliga ljud. Kostar 900 kronor och låter ungefär så, långt från HiFi.
Det trevliga ligger i dess mörka, murriga karaktär av gammaldags mellanvågsradio.
Tal blir ändå tydligt och lättlyssnat.
OA5-MMX, en nykonstruerad högtalare för 10000kr i byggsats. Tonkurvan
är under all kritik. Den har dels ett svagt undre mellanregister som gör den tunn,
dels just sådana korta men kraftiga avvikelser som inte kan kompenseras med tonkontroller
och som gör den tröttsam och påfrestande vid längre tids lyssning. I detta fall
har utvecklaren faktiskt presenterat tonkurvor, men tyvärr mätta på så primitivt
sätt att defekterna inte syns. (Anm: det blå skräpet underst i bilden ska bortses
från)
Sonab OA12, en av Carlssons 70-talsmodeller. Helt OK, men med en slagsida åt diskanthållet.
Där finns dock en tonbygel som kan flyttas i tre positioner (här fabriksinställningen).
Med ett eller två stegs flytt får man en välbalanserad kurva. Den svaga övre diskanten
är en brist, som kommer av de lite simpla elementen, Peerless MT20.
Tonkurva för Dayton Audio B652. Den ser förskräcklig ut och det är precis så illa
den låter. Den ska jämföras med resultatet av Atkinsons mätning i Stereophile, som
helt missar dess verkliga, sammanlagda karaktär.
Simulerad återgivning av basregistret i OA116. Resonansen strax under 30Hz och den branta avrullningen
därunder är typexempel på en dåligt beräknad avstämning i en basreflexlåda. För
mer info om hur man läser dessa diagram se den separata artikeln om basåtergivning.
Simulerad basåtergivning i Carlsson OA52. Konstruerad tio år senare och här
är avstämningen helt enligt läroboken. Basporten kompletterar perfekt
baselementet så att totala tonkurvan utsträcks jämnt och fint neråt.
Ino piPs. En remarkabel avstämning av en tioliters låda med ett 4 tums element -
37Hz! På gränsen till det omöjliga men fungerar klanderfritt, åtminstone vid
låga nivåer. Konrörelserna vid lite högre nivå blir stora och elementet bottnar
lätt. Andra liknande konstruktioner brukar avstämmas till runt 55Hz.
|
Distorsion är den andra av två viktiga egenskaper. Somliga anser den mycket oviktig,
andra ganska viktig och åter andra lika viktig som tonkurvan. Själv står jag inte
ut med en högtalare med distorsion i mellanregistret på flera procent (ganska vanligt).
Men här måste saken också problematiseras. Distorsion kan ha flera former.
Det gemensamma är dock att man med distorsion menar tillkommande ljud. Distorderat
ljud är som grumligt vatten: rent vatten plus föroreningar. Föroreningarna i en
typisk högtalare uppstår av olinjäriteter både i magnetsystemet och i konen och dess upphängning. Utsignalen består av insignalen plus lite extra fladder. Om man mäter distorsionen från en enda ren ton ser man att den består av övertoner. Dubbla frekvensen, tre gånger etc. Högre övertoner finns också alltid men dels är de svagare
och svagare, dels hamnar de ju så högt i registret att man inte hör dem av den anledningen.
Samma olinjäriteter som ger övertoner ger också skillnads- och summatoner, kallat intermodulationsdistorsion. Den uppstår alltså bara då flera toner förekommer samtidigt, och inte när man mäter med tonsvep eller enstaka mätton. Den sortens distorsion är sannolikt i sig mer hörbar i musik än enbart den harmoniska distorsionen, men tyvärr finns inget bra sätt att mäta och kvantifiera den. (Det finns två standardiserade mätmetoder, men de är inte särskilt ändamålsenliga för högtalare.) Samtidigt är den alltså ett resultat av samma brister i elementet som ger harmonisk distorsion och därmed relativt på samma nivå. Ett element med låg harmonisk distorsion har också låg intermodulation och vice versa
Eftersom intermodulationsdistorsion är lite svårare att kvantifiera än dess tvilling harmonisk distorsion är den ett populärt tema hos medicinmän som vill verka särskilt kunniga och lite mystiska.
Ofta med ett eget påhittat namn för denna företeelse. Ett vanligt sätt att göra sig märkvärdig är att hävda att mätning av harmonisk distorsion är enfaldigt och inte har med välljudande musik att göra. Sådant prat är naturligtvis lätt genomskådat. De hänger ihop och har samma orsak.
Till vänster typisk fördelning av harmonisk distorsion i ett högtalarelement. Påförd enbart 1kHz ger den ifrån sig också 2, 3, 4, etc kHz. Till höger typisk konsekvens av att påföra flera toner. Då syns både den harmoniska distorsionen och summa/skillnadstoner mellan de påförda frekvenserna (genom att de utgör primtal). Obs inte samma element och inte samma skala i bilderna. De vill bara visa den principiella skillnaden.
Den som vill läsa mer om den intressanta intermodulationsdistorsionen kan fortsätta med en artikel hos mikrofontillverkaren Neumann som länkas till i referensdelen sist i denna text. Saken tas också upp i ett av de youtubeklipp som också länkas till där.
Ytterligare en variant av blandtonsdistorsion är frekvensmodulation (höga frekvenser i samma element som låga får
en svajande frekvens, en dopplereffekt). Det senare är lätt att testa sig själv med testtoner och konstatera
att normala nivåer i högtalare inte är störande.
Vanligt förekommande nivåer av tredjetonsdist
är alltså klart hörbara och störande. Dessutom starka indikationer på ännu mer störande intermodulationsdistorsion. Det är ingen slump att tillverkare tiger
om distorsionsnivåerna, och att hifi-pressen diskret håller tyst för att inte störa
annonseringen.
Enstaka seriösa tillverkare (Carlsson, KEF) uppger THD, Total Harmonisk Distorsion,
men jag har sällan eller aldrig sett någon visa distorsion fördelad på sina komponenter. SSC presenterar aldrig några siffror för sina "egenutvecklade" element.
Pressen skriver heller aldrig om saken och man kan knappast ens hitta besked om
vilka nivåer som kan bedömas som bra eller dåliga. Men här kommer de:
Andratonsdistorsion låter i sig inte direkt illa, men är hörbar från ca 0,1%. Det gäller
frekvenser över 500Hz. Därunder ger många högtalare åtskilliga procent, men vid
låga frekvenser är den betydligt mera uthärdlig. Över 1% i mellanregistret blir
den jobbig om man inte är en sådan som gillar rör. Då har man redan betalat tiotusentals
kronor för att få en eller två procent andraton. Mänskligheten är outgrundlig.
Tredjeton är hörbar
på enskild ton redan under 0,1%, fullt hörbar och störande vid några tiondelar
och katastrofal vid 1%. Särkilt problematisk är den i mellanregistret. Vid 1kHz
är tredjetonen 3kHz och skär i öronen. Sambandet mellan elementens pris och tredjetonsnivån
(och därmed intermodulationsnivån) är slående. Endast dyra element har tillräckligt låg nivå. Typiskt för element i
mellanprisklass är några fullt hörbara tiondelar, och i billiga element kan tredjeton
ofta gå upp mot en procent och andraton flera procent. Klart att det låter illa.
Tredjetonsdistorsion i högtalarelementen, och den sammanhängande intermodulationen är den största enskilda boven i de allra
flesta ljudanläggningar. Att mäta tredjetonen separat är mycket avslöjande. Det är paradoxalt att den aldrig uppges av tillverkare,
sällan mäts i högtalartester och knappast alls diskuteras på högtalarforum.
Typiskt är också att all olinjäritet ökar snabbt med ljudnivån. Det hör man också
lätt, utan träning. Om man drar upp lite och får en spontan känsla av att vilja
skruva ner igen är det distorsion som är orsaken. Få högtalare ger låg dist vid
kraftiga nivåer.
Att mäta den harmoniska distorsionen är betydligt enklare med moderna metoder än för bara
några år sedan. Program som gör det med impuls är exempelvis Tolvan Datas Sirp.
Program som gör det med långsamt tonsvep är exempelvis Steps från Artalabs. Vid
mätningen är det alldeles nödvändigt att minimera reflekterat ljud. Ju närmare elementet
man har mikrofonen, desto mindre andel reflekterat ljud. Man måste alltså mäta nära
och med reflekterande ytor en bra bit bort. Tyvärr får man diverse mätfel om man
är för nära elementet, mikrofonen bör ändå vara så långt borta att elementet utgör
en någorlunda punktformig källa, en tumregel kan vara minst fyra gånger kondiametern.
Det är inget problem med små diskantelement men värre med stora baselement. Bra metodik är att mäta flera gånger på olika avstånd och försöka få någorlunda
lika resultat.
Elementen kan sitta kvar i lådan, men om man har filtren inkopplade blir det knepigt
igen. Det blir svårt att skilja elementen från varandra när frekvensen är i närheten
av delningsfrekvenserna, och även om man kopplar ur alla element utom ett får man
allt svagare signal när man kommer en bit från delningsfrekvens och opålitliga resultat.
Det enda rätta är att koppla loss elementen från filtren och köra ofiltrerad signal
på ett i sänder.
Slutsatser
Slutsatsen av allt detta är att man med två sorters mätningar och en simulering
kan få fram all väsentlig information om en högtalare.
Dessutom att utrustningen, givet en befintlig PC, är helt överkomlig för gemene
man. Högtalarmätning är inte dyrt eller jättekomplicerat och det finns ingen
obegriplig magi (men många shamaner som försöker inbilla oss det).
1. Mät tonkurva över 300Hz för högtalaren i ett normalt vardagsrum, med vitt brus
och rörlig mikrofon och en kurva utjämnad över tid. Om man vill veta mera i detalj
kan man mäta elementen var för sig med mikrofonen nära och endast ett element i
sänder inkopplat utan filter.
2. Simulera fram tonkurvan i basen genom att använda baselementets T/S-parametrar
(från tillverkaren eller uppmätta),
samt uppmätt impedanskurva. Om man vill få kurvan bekräftad måste man mäta utomhus
med tonsvep.
3. Mät distorsionen med mikrofonen någon meter från högtalaren, helst utomhus. Mer
detaljerad och pålitlig information fås genom att mäta elementen ett i sänder utan
filter inkopplat och med mikrofonen ganska nära. Det kan ske inomhus.
För en Windows-PC är programmen från Tolvan Data ändamålsenliga och begripliga.
Tone, TombStone, RTsect, Sirp, Basta!.
Om man vill lära sig något om högtalarmätning måste man först läsa boken D'Appolito -
Measuring Loudspeakers, trots att den inte behandlar moderna tekniker, samt
Atkinsons artiklar som hänvisats till ovan. Man kan också se ett par
föredrag på youtube: Floyd Toole - Sound reproduction – art and science/opinions and facts
och Loudspeaker Measurements Explained, John Atkinson, Stereophile Editor.
Mycket kortfattad och bra är också en pdf från Neumann, Monitors-Glossary-measurement-descriptions_EN. Observera i övrigt att det allra mesta om HiFi på Youtube och på forum är trams och nonsens.
Kommentera gärna denna artikel!
|
Så ska det se ut! Genelec 8030. Både andra- (röd) och tredjeton (blå) ligger kring eller
under 0,1%. Då låter det rent. Den kraftiga höjningen ner mot
avstämningsfrekvensen är normal, så ser alla basreflexlådor ut (eller sämre).
Här är avstämningen 55Hz och där är distorsionen över en procent, men
lyckligtvis inte störande för lyssnaren. Stigningen i andraton upp emot 10kHz är
också mycket vanlig och inte störande. Andratonsdist vid 10kHz ger en 20kHz
överton, som man inte hör mycket av...
I andra änden av kvalitetsskalan (och prisskalan) ser det oftast ut så här.
Dayton B652. Skillnaden ser kanske inte så stor ut, men är hörbart dramatisk.
Både andra- och tredjeton ligger 5-10 gånger högre. Skalan är logaritmisk.
Särskilt tredjeton (blå kurvan), där den når upp emot 1% strax över 1kHz låter
påtagligt illa.
High-end från 70-talet: AR 3a Improved. Inte mycket har förbättrats alls i
högtalarkonstruktion de senaste 40 åren, det är otroligt men sant. Dock har
elementen blivit lite bättre. Överlag kan man säga att distorsion i
högtalarelement sjunkit med 10dB på 40 år. Den höga tredjetonsdisten mellan 100
och 300Hz här är tveksam, men överlag låter detta ganska bra. Notera att ingen
distorsionskomponent drar iväg uppåt förrän vid mycket låga frekvenser - detta
är inte en basreflexlåda, utan en sluten låda med ett mycket mjukt upphängt
baselement. AR kallar det "acoustic suspension".
Ytterligare en modern kvalitetshögtalare, KEF LS50. Typiskt låg
tredjetonsdist, men lite högre andraton än konkurrenten Genelec 8030. Inget som
stör dock. Låter helt rent.
Det kan vara knepigt att mäta distorsion med alla element igång i sin låda. Säkrare är att mäta ett element i sänder, utan filter inkopplat. Här ser man tydligt vad det är som får alla 70-tals Carlssonhögtalare att låta lite vasst i lägre diskanten. Elementet MT20 har en tredjetonsdistorsion som drar iväg katastrofalt redan över delningsfrekvensen som är 2kHz. Om man kunde dela vid 3kHz istället, och gärna brantare så skulle det problemet nästan helt
försvinna. Men då måste baselementet kunna gå upp till 3kHz. Det kan inte SC165 eller något
av SSC:s B65oa-varianter. Men det kan SB Acoustics Satori.
|